Beleid SWPBS

School Wide Positive Behaviour Support (SWPBS) is een schoolbrede aanpak om vanuit gemeenschappelijke waarden gewenst gedrag aan te leren (Golly & Sprague, 2013). Het uitgangspunt van SWPBS is dat leerlingen soms ongewenst gedrag vertonen, doordat zij niet weten wat er van hen verwacht wordt .
 
SWPBS richt zich vooral op het aanleren en zien van positief gedrag en gaat uit van vijf kernprincipes namelijk:
  1. het ontwikkelen van gedragsverwachtingen,
  2. het onderwijzen en communiceren van deze verwachtingen,
  3. het herkennen en bekrachtigen van positief gedrag,
  4. het minimaliseren van de aandacht voor ongewenst gedrag
  5. duidelijk en consequent omgaan met de gevolgen van het gedrag.
     
Door concreet gedrag af te spreken, aan te leren en positief en systematisch te bekrachtigen, lukt het leerlingen om zich beter aan de regels te houden en het positieve gedrag te laten zien. 

Hoe wij dit proberen te bewerkstelligen kunt u lezen in het protocol. 

Download document