Anti-Pestprotocol
Op basisschool Ummer Clumme willen wij kinderen een veilig pedagogisch klimaat bieden, waarin zij zich op een prettige en positieve wijze kunnen ontwikkelen. De leerkrachten bevorderen deze ontwikkeling door het scheppen van een veilig pedagogisch klimaat in de klas en op het schoolplein. Wij gebruiken als aanpak hiervoor School Wide Positive Behavior Support (SWPBS). Vanuit de schoolwaarden respect, veiligheid en verantwoordelijkheid leren wij via SWPBS het gedrag aan, dat wij van kinderen verwachten.
Ons pedagogisch uitgangspunt is dat alle kinderen met elkaar leren omgaan. Dat leerproces verloopt meestal vanzelf goed, maar het kan ook voorkomen dat een kind in een enkel geval door andere kinderen wordt gepest.
Onze scholen hebben gekozen voor een aanpak waarbij de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen een belangrijke plaats krijgt, in plaats van alleen te focussen op een anti-pestprogramma in de groep. We zetten als school allerlei preventieve maatregelen in zoals Rots en Water lessen, SWPBS en kindgesprekken.
Dit protocol is een vastgelegde wijze waarop we het pestgedrag van kinderen in voorkomende gevallen benaderen. Het biedt alle betrokkenen duidelijkheid over de impact, ernst en ook specifieke aanpak van dit ongewenste gedrag.
Op de school is er een anti-pest coördinator aangesteld.
Voor basisschool Ummer Clumme Klimmen is dat Ingrid van Aken.
Mocht u nog vragen hebben na het lezen van het document dan kunt u contact met ons opnemen.
Download document